jävla samhälle

I varje tidning man läser, på busshållsplatsen, på stan, överallt finns dom. Alla jävla bilder på supersmala tjejer med stora bröst, perfekt hy, smala lår. Allting. Helt perfekta. Man kan inte läsa en tidning utan att bli fullproppad med tips "så här får du perfekt hy" "bästa gå-ner-i-vikt tipsen" bla bla bla.. Klart att alla tjejer känner press. När man ser alla bilder, reklamer, tv-program osv så är tankarna där. Är det sådär man måste se ut för bli accepterad. för att passa in?

Det är inte bara från media man får pressen. Från skolan pushar lärarna: Jag vet hur duktigt du är, plugga på nu så du får bra betyg. Men vad är det för fel på dom betyg man har då? duger man inte? Hemifrån tjatas det oxå: du pluggar väl ordentligt, du äter väl bra? .. Sen är det många som sportar oxå, självklart ska dom oxå ställa krav: du måste kunna det här, träna så du kan det där till tävlingen, osv osv. INGENSTANS är man fri från pressen.

Det finns dom (framförallt tjejer) som inte klarar av pressen. Det blir helt enkelt för mycket. På nåt sätt vill man fly från det. Tankarna kommer å man tillslut vänder man allt mot sig. "Det är klart dom tjatar, jag har ju så dåliga betyg. Självklart måste dom ge bantningstips, nu när jag tänker efter är jag nog ganska tjock. Jag måste klara av den där finten på fotbollen, alla andra kan ju, det är jag som är dålig." m.m. m.m. Man börjar banta å hårdträna för att ¨få en fin kropp" det som händer är att man blir undernärd trött osv. Det är heller inte ovanligt att man börjar skära sig. "Jag är så dålig, jag förtjänar det här." är en av anledningarna till att tjejer skär sig. Att pressen blir så hård att man får anorexi, stora ärr m.m. är fan inte acceptabelt! Vi ska inte behöva må så här!

Jag vet inte vad man ska göra för att få folk att inse. Alla duger som dom är. Oavsett om man är tjock eller smal t.ex. Vad spelar det för roll? Så länge det inte är häslofarligt. Än sen om man har några extrakilon? Det är väl inte så viktigt? Om det är jobbigt i skolan är det lärarens uppgift å rätta till det! Det är ALDRIG ditt fel om du t.ex. inte förstått en uppgift. Så fort det går dåligt med något så säger man: Gud vad dålig jag är. jag är misslyckad å allting. Det är man inte alls! man kan inte var bra på allting hela tiden! Å även om man tycker att man är så himla ful å dålig på precis allting så är det bara DU som tycker det. Ingen annan. Det är bara nåt som media tryckt i en.

Samhället kommer alltid se ut såhär antagligen. Finns inte mkt man kan göra. MEN DU DUGER PRECIS SOM DU ÄR! Alla har någonting fint. Man kan inte vara dålig å ful. Alla är fina på sitt sätt. Jag är så jävla trött på alla komplex som finns.

Men tänk på dom där tjejerna i tidningarna t.ex. Dom är inte så perfekta. Bilden är omgjord säkert hundra gånger i datorn innan den blir tryckt. Dom har oxå fett på kroppen och finnar. INGEN är perfekt.
Jag önskar att jag kunde få alla tjejer som mår dåligt av pressen där ute att må bra. Men jag kan inte göra mkt mer än att titta på och hoppas att alla till slut inser hur bra dom är!!!

Kommentarer
Postat av: carrooo

du har helt rätt ^^ ..vrf mår killarna inte likna usla ? .. ´haha jag kan berätta en positiv sak ..Jag käka på Donke aldelse nyss :P haha

Postat av: Louise

Jo du har rätt fast ibland undrar jag om killar verkligen mår så mycket bättre än vad vi gör.. vet iaf många killar som har komplex över vikt och öm muskler hehe men pressen är iaf hårdere på tjejer...puss puss hoppas allt är bra med dig!

2006-05-06 @ 10:09:24
Postat av: Denise

Du har så jävla rätt, och jag känner mig väldigt träffad..:O Väldigt bra skrivet Tove:} ha dt bäst!

2006-05-19 @ 14:59:17
URL: http://Missnojd.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback